2015-03-04

Vad sjutton är diffen?!

I denna video förklarar jag vad diffen, differentialmatningen, gör. OBS! Än en gång klantar jag mig och säger lite fel ;) 02:14: HÖJ diffen ska det vara! Enligt problemlösningen i text nedanför videon.



Diffen är alltså hur snabbt de främre och bakre matarna jobbar i förhållande till varandra.

Hög diff: samlar ihop tyget.
Mellandiff: matar vanligt.
Låg diff: stretchar ut tyget.

Problemlösning:
Om tyget (oftast stretchtyg) blir vågigt: HÖJ diffen.
Om tyget skrynklar ihop sig (oönskat): SÄNK diffen.
Om tyget inte skrynklar sig tillräckligt när man t ex försöker skrynkla en ärm: HÖJ diffen, och eventuellt höj nåltrådspänningen (de två vänstra trådspänningshjulen på framsidan av maskinen).

När man närmar sig slutet på sitt projekt i stretchtyg kan det vara en bra idé att sänka diffen (lite eller mycket, beroende på tyg) för att undvika den fasade "struten", som skapas av att den lilla tygsnutten som är kvar matas in i maskinen snabbare än den matas ut, och därför puttas lite åt sidan.

När jag syr i stretch syr jag oftast med ca 1,75 diff. Sedan höjer eller sänker jag något snäpp beroende på hur tyget beter sig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar