2015-07-15

Hur jag fäster min bandkantare

Hej allihop!

Många undrar hur jag fäster min bandkantare. Det finns flera lösningar, som tejp, häftmassa och skruvar i en speciell metallplatta.

Jag har bara testat metallplatta-varianten. Först en på min Singer 14T970C (plattan satt på Singern när jag köpte den begagnad)  och nu har jag precis fått en ny metallplatta till min nya Janome Cover Pro 2000CPX. Både maskinen och plattan är köpta på Stockholm Sycenter men vid olika tillfällen.

Plattan och bandkantaren passar fint tillsammans, men eftersom det blir metall mot metall har bandkantaren en förmåga att glida lite försiktigt, vilket gör att sömmen plötsligt kommer utanför kanten eller för långt in på kantbandet.

Detta har jag löst genom att köpa ett set med "tätringar" som egentligen är till för att täta rör och kranar. Det är små gummiringar i olika form och storlek.



Jag satte två tjocka gummiringar med små hål mellan kantaren och skruvarna för att få riktigt bra fäste när jag skruvade.
.. och två tunna gummiringar mellan kantaren och plattan för att kantaren inte skulle kunna glida runt.





Sedan positionerade jag kantaren på detta vis innan jag skruvade åt hårt.

Uppe till vänster ser man min snygga ful-lösning för den tredje nåltråden som jag inte använder vid kantning - jag tar bara bort den ur nålen och tejpar upp den åt sidan :) (och tar bort nålen).

Bild från sidan för att visa avstånd till min clearview-fot jag fick med maskinen. Den foten är kortare än standardfoten, som bandkantaren inte funkar med eftersom den kommer för nära.
Här visar jag framifrån hur jag positionerat kantaren i förhållande till foten. Se kantarens piggar (som styr tyget, detta är en trevik) jämfört med fotens nålmarkeringar.




Här ser ni hur jag satt rullen med kantband.

Jag har förresten testat skillnaden mellan att kanta med mudd respektive interlock och interlock är helt klart mycket enklare att få till!

Jag övar fortfarande, men generellt kan jag säga att jag hittills bandkantar med långa stygn, lågt pressarfotstryck och hög diff på mudd vid raksträcka och innersvängar, låg diff plus att jag drar i trikån lite vid yttersvängar.

Samma sak med interlock förutom att jag kör lite mer medium diff.

Förhoppningsvis kommer det upp en ny tut när jag lärt mig kantning bättre, men än så länge finns i alla fall mitt första försök kvar att se och läsa ;)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag behöver få tag i en platta. Var tror du jag kan hitta en?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla på ebay eller i närmsta butik som säljer kantare :)

      Radera