2015-03-12

Skarp flatlock i raglanärm


Nu har jag sytt med flatlock i ett riktigt projekt (2 snarare, men tillhör samma projekt) för första gången, och är riktigt nöjd!

På regnbågsbodyn (till min dotter) har jag inställningarna:

Trådspänning: 0 - x - 9 - 9 (har tagit bort höger nål)

Diff: 1,75

Stygnlängd: 1,25 (pricken under R)

Då använder jag röd Gütermann, som var väldigt annorlunda mot den turkosa Dor-tak som jag använde på den andra bodyn jag sydde med gröna ärmar.

Alltså: se över inställningarna efter att du bytt tråd, inte bara när du bytt tyg!

På den med gröna ärmar (till en väninnas son) hade jag inställningarna:

Trådspänning: 0 - x - 6,5 - 8,5

Diff: 1,75

Stygnlängd: 2 (hade nog helst velat ha 1,25 där med, men tänkte inte tanken förrän i efterhand).

Man kan nog göra antagandet att Dor-tak ger mer motstånd själv eftersom den är så pass fluffig, medan Gütermann lätt halkar igenom alla vinklar och vrår i maskinen och behöver ha högre trådspänningsinställning på grund av det :)

Här hittar du min tut om hur man syr flatlock, tänk då bara på att det går lätt att ändra trådspänningen så att sömmen blir finare om det nu visar sig att du inte blir nöjd. Allt beror på tyg och tråd :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar